Mladinski voditelj – kolo moderne družbe.

Kako mogočen naslov za tako enostavno dejstvo. Mladinski voditelj, kot aktiven državljan prav gotovo je del tega kolesja. Pa vendar kje dobim voditelja? Z menoj se prav gotovo ne bo strinjal kdo, ki misli da so voditelji rojeni. Sam menim, da voditelja vzgojimo. V živalski, kot tudi človeški naravi je, da se voditelj pojavi tam kjer je potreben.

 

Volkovi izberejo najmočnejšega za svojega alfa samca, medtem ko je s človekom zelo podobno. V naši naravi je namreč, da potrebujemo vodstvo ter da smo vodje, ko je to potrebno. Tako človek ni vedno samo voden, temveč tudi vodi. Mogoče se to včasih zgodi zaradi tega, ker nas v to prisili situacija, potisne druga oseba ali pa se za to sami odločimo na zavedni ali nezavedni ravni. V vsakem primeru se v tej vlogi znajdemo zaradi kompetenc, ki jih posedujemo. In kje dobimo kompetence drugje, kot pri vzgoji. Vsakdo je bil vsaj enkrat voditelj. Pri tem ni važno ali je šlo za čisto banalne stvari ali za zelo pomembne projekte.

 

Voditelji postanemo, ker nas v to prisili okolica. Voditelja v sebi vzgojimo postopoma sami in govorimo o samovzgoji, ki je motivirana ter vodena s strani zgledov v družbi. Prav tako pa voditelje lahko tudi načrtno vzgajamo, kar je predvsem pomembno v organizacijah kot je Mladinski Ceh.

 

Kontinuirana vzgoja voditeljev znotraj organizacij je zelo pomembna za razvoj in obstoj same organizacije (vsaka v cilj usmerjena skupina ljudi – državni aparat, mladinske organizacije, konec koncev tudi družina). Držati se pravila po meni – jaz ne vodi nikamor, kot smo lahko videli že v ne tako daljni preteklosti. Pa vendar kako voditelja vzgojiti?

 

Biti voditelj v današnjem svetu - pa naj bo to v mladinski sferi ali kjer koli drugje je - roko na srce - težko. Moderne voditelje se še vedno vzgaja s pomočjo več aktivnosti, ki so pripravljene v obliki treningov (sistematično usposabljanje), delegiranja nalog (sistem dodeljevanja odgovornosti ali vrzi v vodo in glej če plava), akcijskega učenja (skupno učenje pri soočanju z izzivi), mentorstva (sistematično spremljanje in razvoj voditelja) ter coachinga (spremljanje in učenje voditelja, ki je popolnoma prilagojeno njegovim potrebam ter ravni osebnega napredka). Ne glede na to katero izmed metod zberemo pa je vedno dobro, da voditelja gradimo postopoma.

 

Večkrat sem razmišljal, kakšen sistem ali shemo bi postavil, če bi vodil organizacijo v kateri bi želel vzgojiti naslednike ali postaviti voditelje določenih projektnih skupin. Ko sem o tem razmišljal, sem vedno razmišljal tako nekako v oblaku… zato mi je padla iz neba ideja, da moraš pač za polet med oblake imeti prevozno sredstvo na primer balone. Spomnil sem se, da mora biti predpogoj za nekoga, ki bo voditelj to, da ima vsaj tri »balone«. Ti se imenujejo vrednote in kultura, kompetence in vizija.

 

 

 

Če želimo dobrega voditelja, mora le ta gojiti podobne vrednote, kot jih ima organizacija. Poznati mora tudi kulturo organizacije (kako organizacija deluje, kakšni so odnosi znotraj organizacije, kakšna so nenapisana pravila, ipd.). Pomembno je, da ima ta oseba ustrezne kompetence, ki jih pokaže z delom v organizaciji, hkrati pa mora imeti vizijo o prihodnosti organizacije in o svoji vlogi v organizaciji. Če je ta vizija, vizija tistega, kar hočemo v organizaciji, ter če je to človek, ki pokaže da ima še druga dva »balona«, potem lahko začnem govoriti o tem da imamo idealnega voditelja.

 

Voditelju omogočimo, da se dodatno razvija in osebno napreduje s pomočjo sistema, ki mora zagotoviti:

-          ustrezno osebno rast,

-          možnost, da se spozna z namenom svojega dela ter dela organizacije še bolj konkretno (odvisno od zahtevnosti voditeljske vloge, katero želimo da doseže),

-          razumevanje filozofije organizacije ter filozofije dela, ki ga organizacija opravlja (odvisno od odgovornosti, ki mu je/bo zaupana).