Socialno podjetništvo - mit, želja in realnost

Mit

V vseh letih svetovanja, usposabljanja in ukvarjanja s potencialnimi socialnimi podjetniki me vedno fascinira naslednje dejstvo: 80% ljudi, ki želijo vstopiti v socialno podjetništvo, misli, da je socialno podjetništvo čarobna palčka, s katero bodo rešeni njihovi problemi. Če vam je kdo to rekel, se vam je močno zlagal.

Socialno podjetništvo je v prvi vrsti podjetništvo. Zapomnite si to. Ne pričakujte, da boste svoj propadajoči posel rešili samo tako, da svoje podjetje preoblikujete v socialno podjetje. Ne bo šlo. Prav tako ne pričakujte, da boste brez odlične poslovne ideje, brez marketinških znanj, znanj oblikovanja produktov ter drugih potrebnih podjetniških znanj in veščin uspeli na trgu. Socialno podjetništvo je svoja filozofija, vendar bodimo iskreni – je le modifikacija podjetništva.

 

Želja

Želja po tem, da nekdo postane socialni podjetnik je hvalevredna. Navsezadnje je socialno podjetništvo tista vrsta podjetništva, ki je ljudem in okolju prijazna, posebno pozornost posveča najranljivejšim členom naše družbe, skrbi za trajnostni in dostojen razvoj ter rešuje družbene probleme. Ampak samo želja postati socialni podjetnik ni dovolj, da lahko zaženemo uspešno socialno podjetje.

Na Mladinskem cehu, kjer izvajamo projekt Socialni inovatorji prihodnosti, smo velikokrat bili priča naslednjemu scenariju: oseba A je prišla z željo ustanoviti socialno podjetje, vendar je bila brez idej. Kaj to pomeni brez ideje? Dejansko oseba A ni vedela, kaj bi njeno podjetje počelo, katere produkte in storitve bi zagotavljalo na trgu. Imela je le željo po tem, da ima svoje socialno podjetje in s tem reši svoj eksistencialni problem oziroma prispeva k boljši družbi.

 

Realnost

Realnost je naslednja: poslovni svet je težak in nepredvidljiv. Brez ustrezne poslovne ideje, znanj in veščin, boste v njem težko preživeli. Vendar vas na tem mestu ne bi rad strašil. Vzemite to kot opozorilo in vzpodbudo, da se kar najbolje pripravite. Nekaj nasvetov:

  1. Bodite samokritični. Ne branite vaše ideje za vsako ceno, celo nasprotno: skušajte jo raztrgati na kosce. Če ne zdrži vaše kritike, ali kritike vašega prijatelja, kako bo šele prestala kritiko trga?

  2. Idejo spremenite ali nadgradite. Če ideja ne prestane kritičnega testiranja, jo nadgradite, spremenite, ali v najslabšem primeru zavrzite. Če ideja ne stoji, je boljše najti novo idejo, kot pa zapravljati čas na neuporabni ideji.

  3. Dodatno se izobražujte. Obstaja velika verjetnost, da tekom formalnega šolanja niste pridobili vseh potrebnih kompetenc. Če jih nimate, jih pridobite. Pri tem vam lahko pomagamo tudi na Mladinskem cehu.

  4. Ne inkorporirajte prehitro. Obstaja težnja, da čimprej ustanovimo svoje podjetje ali organizacijo. Premislite še enkrat. Ali podjetje v tej fazi kot ste res nujno potrebujte? Kajti, podjetje pomeni tudi obratovalne stroške, ki si jih morda v fazi koncipiranja in testiranja ideje/produkta ne morete privoščiti. Veste, da Mladinski ceh ponuja program inkubacije? :)

  5. Ne izgubite upanja. Moj zapis ni namenjen temu, da vas odvrnem od socialnega podjetništva. Moj namen je, da vam uspe.